Wywiad z Panem Amadeuszem Lipczakiem

10:23

WYWIAD Z PANEM AMADEUSZEM LIPCZAKIEM – 20/05/2014


Redakcja BIGOSu; Witamy. Ostatnio w naszej szkole miał miejsce projekt Comenius. Mógłby nam Pan przybliżyć czym był ten program?
Amadeusz Lipczak: Nasz projekt Comenius miał nazwę „Together is Better” We wszystkich krajach szkół uczestniczących odbyły się spotkania, w których udział brali uczniowie szkół uczestniczących w projekcie, to jest – niemiecka szkoła w Mannheim, włoska szkoła z Abano Terme, z Czech z Jesenika i nasza szkoła z Opola.
R.B: Jak wyglądały te spotkania?
A.L: Na tych spotkaniach przede wszystkim było wspólne gotowanie. W spotkaniach brali udział uczniowie klas gastronomicznych(+kucharze, cukiernicy i piekarze z zawodówki). Trwały one zawsze tydzień – od poniedziałku do piątku.
R.B: Jakie były kryteria dostania się / zakwalifikowanie się do projektu?
A.L: Wszyscy uczniowie klas gastronomicznych mogli przystąpić do rekrutacji, ale brane były pod uwagę różne priorytety, ponieważ jest to przede wszystkim projekt dla uczniów z jakąś niepełnosprawnością lub z jakimś orzeczeniem, ponieważ idea tego projektu, co również sugeruje tytuł – „Together is Better” – jest taka, by uczniowie, z niedoskonałościami, poczuli się pewniej w grupie, by rozbudowali swoją pewność siebie dzięki pracy zespołowej. Ale również uczniowie, którzy są w pełni sprawni, też mogli w tym brać udział jako „nauczyciele” dla tych uczniów słabszych.przede wszystkim właśnie w Niemczech. W niemieckiej i włoskiej szkole są klasy różnych narodowości. I dzięki takiej wspólnej pracy wszyscy się mogli zintegrować i sobie nawzajem pomagać.
R.B: Jak wyglądała integracja uczniów?
A.L: Integracja miała przede wszystkim właśnie w Niemczech. W niemieckiej i włoskiej szkole są klasy różnych narodowości. Dzięki takiej współpracy wszyscy się mogli zintegrować i sobie nawzajem pomagać . Integracja miała również miejsce poprzez wspólne gotowanie oraz naukę języka niemieckiego zawodowego.
R.B: Czego nauczyli się uczestnicy „Comeniusa”?
A.L: Przede wszystkim uczniowie poznali kulturę odwiedzanego kraju i regionu pod względem gastronomicznym. Dzięki programowi nauczyliśmy się gotować regionalne dania. Poznaliśmy nowe przepisy i wzbogaciliśmy nasz warsztat. We Włoszech wiele osób po raz pierwszy miało do czynienia z owocami morza np. z ośmiornicami i świetnie sobie poradzili.
R.B: Jaka rolę w projekcie pełnili nauczyciele?
A.L: Oprócz opieki nad uczniami, pomagali pokonywać bariery językowe.
R.B: Czy za wyjazd uczestnicy musieli sami ponosić koszty?
A.L: Nie, wyjazd całkowicie był ufundowany z środków unijnych więc uczniowie nie ponosili żadnych kosztów.
R.B: 29.04.2014 Comenius był również organizowany w naszej szkole. Co my pokazaliśmy naszym gościom ?
A.L : Razem upiekliśmy sernik, który jest częścią kuchni polskiej. W naszej szkole odbył się również kurs curvingu. W Polsce zwiedziliśmy Muzeum Śląska Opolskiego gdzie głównie skupiliśmy się na akcentach śląskiej kuchni. Braliśmy również udział w lekcji „Od ziarenka do bochenka” gdzie zobaczyliśmy jak od podstawy wypieka się chleb.
R.B: Czy w przyszłości odbędą się kolejne projekty „Comenius”?
A.L: Był to ostatni z projektów Comenius, w którym bierze udział nasza szkoła – kolejny projekt, który ma szanse powstać otrzyma nazwę „Erasmus Plus”.
R.B: Zatem mamy wspaniałą możliwość aby nabrać doświadczeń w swoim zawodzie, poznać kulturę wielu krajów oraz poznać nowych, ciekawych ludzi.
A.L: Warto przypomnieć, że osoby które już raz brały udział w „Comenius” mogą zrobić to po raz drugi.
R.B: Dziękuję za rozmowę.

0 komentarze